Kedai Maya - Wajib Klik

Saturday, December 12, 2009

Iddin dan Tonsillektomi

Dah tiga tahun Iddin hidup dengan tonsil yang bengkak. Tidur berdengkur. Akhirnya doktor menggesa agar tonsil bengkak itu dibuang. Masa tu aku beranggapan bahawa pembedahan tonsil ni.. normal jer... Lagipun sebelum bersetuju untuk merujuk ke klinik pakar, aku dah baca macam-macam artikel berkenaan tonsillektomi di internet. Aku rasa.. tak ada benda yang nak ditakutkan.

Sekarang baru aku tahu keadaan sebenarnya... apabila anakku Iddin sendiri yang melaluinya. Sebelum ni ingatkan remeh temeh jer... Tapi... dah alami sendiri baru aku tahu, sebagai ibu... kena ada rasa bimbang.

3 Disember 2009 - Tarikh pemeriksaan kesihatan di Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu. Iddin 'fit' untuk meneruskan pembedahan tonsil, jadi doktor tetapkan 6 Disember 2009 untuk masuk wad di Hospital Likas.

6 Disember 2009 - Tarikh masuk wad pedriatik (bilik 8, Melur 3) Boring gila... Asyik duduk jer... Last2 keluar jalan-jalan. He he... dengan Iddin sekali. Adaka patut... Shhhh... jgn bagi tau sesiapa!

7 Disember 2009 - Pada mulanya Iddin nombor dua dalam barisan. Tapi... disebabkan budak pertama dalam barisan makan sarapan pagi (ingkar perintah berpuasa oleh doktor bedah), maka automatik Iddin naik nombor 1 dalam barisan. Jam 8.15pagi, Iddin masuk dewan pembedahan. Aku ikut sekali untuk bagi semangat sewaktu dia diberikan ubat bius, hingga dia tidur. Pastu tunggu kat luar bilik pembedahan. Lama juga menunggu, jam 10.30 baru aku dipanggil untuk tunggu Iddin sedar dari pelalian. Tapi prosedur sebenar tu paling lama pun 1 jam lah... Dalam 10 minit duduk di sisi katil Iddin, dia pun terjaga kejap. Sempat lagi dia bertanya... "sudah bedah ka tonsil Iddin?" "Sudah sayang..." Lega rasa... tengok dia consious. Tapi pas tu... dia sambaung tidur. Balik ke wad... dia sambung tidur... Bantal jadi berpeta-peta... lendir campur darah. Sian anak aku... Petang dalam jam 6, barulah Iddin betul-betul segar dari tidurnya yang panjang. Dia minta dimandikan... Jadi akupun mandikan dia. Pastu bagi dia makan ais krim dan dadih. Dia tak berapa nak makan... sakit katanya...! Paksa juga! Iddin diberikan ubat penahan sakit oleh doktor.
Ginilah rupanya kelenjar limpa di bahagian tekak (tonsil) yang telah dikeluarkan.

8 Disember 2009, pukul 11.00pagi, Iddin keluar wad. Fuhhh.... lega rasanya dah boleh tidur rumah sendiri. Wad tu cukup mengazabkan aku... Banyak kisah kat hospital ni yang nak aku ceritakan. Tapi tunggulah hari yang sesuai... Hari ini Iddin mula diberikan bubur. Gaduh lagi dengan dia sebab dia tak nak makan. Paksa juga!

9 Disember 2009, kat rumah... Iddin mula makan nasi macam biasa. Nangis-nangis dia tak nak makan. Aku pun buat-buat nangis juga... sebab dia tak nak makan. Last-last dia makan sambil nangis. Biarlah....!

10 Disember 2009 - hari keempat selepas pembedahan. Iddin masih nangis masa makan. Aku pula naik tension dibuatnya. Mana ada pilihan lain... Kena makan juga! Kalau tak... nanti sel-sel mati akan terkumpul kat tempat tonsil dibuang... dan boleh menyebabkan pendarahn berlaku kat situ...

11 Disember 2009 - Sama juga..... Tension menyuruh dia makan.... Abis macam mana nak sembuh kalau gini. Nafasnya mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Busuk... Risau bukan main.... Adakah ini normal???

12 Disember 2009 - Sama juga ler.... Yang tabik dengan Iddin ni... dia boleh telan pati ikan haruan yang hanyir tu... adoi... Aku sendirik tak boleh hidu pun... hanyirrr... Mudah-mudahan Pati ikan haruan ini boleh mempercepatkan penyembuhan luka. Amin.

Tempoh penyembuhan kesan pembedahan tonsil ni menurut doktor akan mengambil masa seminggu hingga dua minggu. Iddin dinasihatkan memakan makanan-makanan yang lembut dan sejuk. Elakkan makanan yang pedas, minum lebih banyak air ataupun minuman sejuk, digalakkan bercakap ....

Kerana... proses penelanan dan percakapan akan membolehkan pergerakan otot-otot di bahagian tekak berfungsi sepenuhnya dan ini akan membolehkan proses penyembuhan di kawasan pembedahan berlaku dengan lebih cepat dan rasa sakit akan lebih cepat berkurangan...

Selain itu... yang paling penting juga ialah... berdoa setiap kali lepas solat agar Iddin cepat pulih. Amin...

2 comments:

wan haifa said...

hmm...aku br je bedah tonsil smlm..so,br aku tau la mmg sumenyer rase sakit xkire la operate di hosp kerajaan ataw swasta..huhu.. mmg pedih gile tekak ni.. tp pasal pati ikan haruan tu,aku ade dgr gak bg mmpercpatk penyembuhan luka..tp tu la..aku yg x tergamak nak telan..huhuhu

Tcr Ain said...

Wan Haifa, akak dapat bayangkan bagaimana rasa peritnya. Sedangkan kalau selsema dan sskit tekak pun akak susah nak tido malam, inikan pula kalau tonsil kita dibuang. Lukanya pasti besar. Syukurlah anak akak dah sembuh sepenuhnya. Semoga Haifa pun cepat sembuh. Ikuti nasihat doktor yer...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...