Kedai Maya - Wajib Klik

Thursday, December 29, 2011

Download Full Movie - OMBAK RINDU (CEPAT SEBELUM DI-BAND)

Adapun untuk memuat turun filem ini dengan sepenuhnya, kenalah klik imej berikut. Bukan TcrAiN yang buat, TcRAiN cuma share link sahaja,

Wednesday, December 21, 2011

Dividen ASB 7.65 sen, bonus 1.15 sen seunit bagi tahun kewangan berakhir Disember 2011

Hmmm... Berita baik kan? Dividen ASB bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011 adalah pada kadar 7.65 sen seunit. Kalau banding dengan tahun lalu nampaknya naik sebanyak 0.15sen. Bolehlah mencongak-congak berapa dapat... Alhamdulillah... Terima kasih PNB. Untuk baca berita penuh dalam Berita Harian, klik logo di bawah.

Tuesday, December 20, 2011

Keputusan PMR 2011 diumumkan pada 22 disember 2011. Semakan secara dalam talian juga boleh dibuat.

Untuk menyemak keputusan melalui SMS, ikuti cara-cara di bawah:
Kalau tak nampak, KLIK imej untuk paparan lebih besar
 Keputusan boleh diambil di sekolah masing-masing pada 22 Disember 2011 (Khamis), mulai pukul 10.00 pagi. Pasti senyum lebar mereka yang berjaya...!

Saturday, December 17, 2011

Surat Pekeliling Pelaksanaan SBPA bagi Pegawai Perkhidmatan Pendidikan @ Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 13 Tahun 2011

Jangan 'sign buta' saja... baca dulu pekeliling ini. Kalau sudah baca baru buat keputusan, sama ada pilih SBPA atau kekal SSM. Klik imej di bawah ini untuk baca Pekeliling Berkenaan.
Siok bah ni SBPA... Tapi terpulanglah pada pendapat masing-masing kan?

TAPI... KENAPA TIADA LAMPIRAN C DALAM PEKELILING INI???? APA YANG TERSEMBUNYI DI SITU????

Bantuan Rakyat 1Malaysia @ BR1M

Video yang selalu ditayang dalam televisyen. Video ini memberi penerangan lengkap tentang BR1M. Yang layak tu cepat-cepatlah memohon ya...Masih jauh lagi tarikh tutupnya...

video
Video-video lain tentang NKRA cari kat sini http://www.youtube.com/user/gtproadmap 
(Suka tengok grafik-grafik dalam video-video GTP Roadmap NKRA kerajaan ni... Kreatif!)

Friday, December 16, 2011

Laman sesawang untuk mengetahui segala-gala tentang SBPA

Segala pekeliling berkaitan dengan SBPA boleh disemak di sini. Sila KLIK pada Imej untuk ke laman berkenaan. Semak dulu baru tandatangan... kata CUEPACS. Hmmm napa kerajaan nak suruh cepat-cepat tandatangan yer...?

Thursday, December 15, 2011

SBPA - Opsyen bersara 60 tahun sebenarnya fleksibel.

Masih ramai masih ragu-ragu sama ada nak pilih SBPA atau terus dengan SSM yang diguna pakai sekarang. Termasuklah TcRaiN sendiri. Terasa berat hati sungguh untuk memilih pencen pada usia 60 tahun. Tetapi TcRaiN suka kelebihan lain yang ada dalam SBPA. Cuma masalah bersara 60 tahun saja yang menjadi keberatan. Sebenarnya hal tu tidaklah patut dibimbangkan sangat... kerana... err... tengok sajalah rakaman ini...
video
Owhh... internet slow ka? Tidak apa, biar TcRaiN taipkan balik apa yang diperkatakan dalam video di atas ni. Katanya... Jika kita dah masuk SBPA, dan sekaligus memilih untuk bersara pada usia 60 tahun, kita sebenarnya masih boleh menukar tempoh bersara kepada yang lebih awal, iaitu pada usia sekurang-kurangnya, 55 tahun. Segala faedah pencen dan ganjaran akan dibayar pada usia dia bersara itu. Tidak perlu tunggu 60 tahun baru dapat bayaran pencen dan ganjaran.

Satu lagi... dalam SBPA ni, hanya gaji pokok yang akan naik... elaun-elaun tidak akan naik! Dibekukan katanya.... Hmmmm.... Tidak begitu faham lah yang ini... Adakah maksudnya, tiada kenaikan tahunan untuk elaun-elaun seperti dalam SSM? Kena gali lagi ni...

Sunday, December 11, 2011

Tangga Gaji Baru Kakitangan Awam di bawah pelaksanaan Saraan Baru Perkhidmatan Awam

Saja nak share benda yang menjadi tanda tanya ramai kakitangan awam sejak Bajet 2012 dibentangkan... Sila klik imej untuk ke laman web berkenaan di mana anda boleh muat turun slide show asli daripada taklimat yang telah dijalankan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia, pada 8 Disember 2012, bagi negeri-negeri utara Semenanjung Malaysia. Terdapat contoh perubahan gaji jika bertukar dari SSM ke SBPA. Silalah lihat di mana kedudukan gaji anda...
Klik jer imej ni...

Tarikh Pembayaran Gaji Bulanan tahun 2012

Berikut ini adalah tarikh rasmi bagi Pembayaran Gaji Bulanan bagi tahun 2012, yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Negara, dalam Surat Pekeliling Jabatan Akauntan Negara, Bilangan 6, 2011. Semoga memberi motivasi untuk meningkatkan prestasi...!
Kecik? klik imej untuk paparan lebih besar...

Tuesday, December 6, 2011

Jawapan Soalan 2(a) Prinsip Perakaunan SPM 2011

Soalan 2




2(a) Perkongsian Sepakat
Penyata Untung Rugi
bagi tahun berakhir 31 Disember 2010





RM
Untung Kasar


246250
Tambah
Hasil:





Faedah simpanan tetap
3000

Hutang Ragu (berkurang)
200





249450





Tolak
Belanja:





Susut Nilai Peralatan 8500

Susut Nilai Kenderaan 12600

Gaji

85250

Belanja pentadbiran 64800

Sewa dan Insurans
18270

Belanja kenderaan
6420




195840





UNTUNG
BERSIH



53610

Jawapan Soalan 1, Prinsip Perakaunan SPM 2011


Soalan 1







1.(a) Kontra dalam Penyata Pendapatan ialah:




i. Pulangan Belian






ii. Diskaun Diterima






iii. Pulangan Jualan






iv. Diskaun Diberi






(mana-mana satu antara i. hingga iv)



    Kontra dalam Kunci Kira-kira ialah:





i. Peruntukan Hutang Ragu





ii. Susut Nilai Terkumpul





iii. Ambilan



















(mana-mana satu antara i. hingga iii)



1 (b) Bagi urus niaga 'Membayar insurans rumah kediaman
dengan cek perniagaan' ialah:

Debit AMBILAN






Kredit BANK














 1 (c ) Untung atau rugi pelupusan kenderaan ialah:




RMRM

Wang daripada pelupusan
30000


Kenderaan (kos)
87000

Tolak Susut Nilai terkumpul52500

=Nilai Buku Kenderaan
34500













Rugi Pelupusan Kenderaan
-4500


1(d) Gaji bersih Encik Abdul bagi bulan Mei ialah




RM

Gaji Pokok
2600

Tolak Caruman KWSP 234

Gaji bersih
2366


1(e) Kelas belanja berikut kepada Komponen Kos Pengeluaran ialah:
        Upah Operator Pengeluaran ialah KOS BURUH LANGSUNG
        Gaji Penyelia Kilang ialah KOS OVERHED

JAWAPAN BAGI SOALAN- SOALAN LAIN AKAN MENYUSUL DALAM POS AKAN DATANG









































Saturday, November 26, 2011

Kalender Persekolahan 2012

Bagi kumpulan B, cuti-cuti sekolah di Malaysia, ringkasnya adalah seperti berikut:
Cuti Pertengahan Semester 1 : 10.03.2012 - 18.03.2012
Cuti Pertengahan Tahun : 26.05.2012 - 10.06.2012
Cuti Pertengahan Semester 2 : 18.08.2012 - 26.08.2012
Cuti Hujung Tahun : 10.11.2012 - 01.01.2013

* Bagi negeri-negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu, cuti sekolah bermula awal sehari dan berakhir sehari lebih awal daripada yang dinyatakan di atas ni. Sekian harap maklum. Hee...

Ini yang lengkap kalau tak puas hati...



Friday, November 25, 2011

Cuti-cuti Umum Malaysia tahun 2012



Tarikh Cuti Negeri terlibat
1 Jan (Ahad) Tahun Baru 2012 Seluruh Malaysia kecuali Johor, Kedah, Kelantan, Perlis & Terengganu
14 Jan (Sabtu) Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Besar
Negeri Sembilan
Negeri Sembilan sahaja
15 Jan (Ahad) Hari Keputeraan Sultan Kedah Kedah sahaja
23 Jan (Isnin) Tahun Baru Cina 1 Seluruh Malaysia
24 Jan (Selasa) Tahun Baru Cina 2 Seluruh Malaysia kecuali Kelantan dan Terengganu
1 Feb (Rabu) Hari Wilayah Wilayah Persekutun Kuala Lumpur, Labuan & Putrajaya sahaja
5 Feb (Ahad) Maulidur Rasul Seluruh Malaysia
7 Feb (Selasa) Thaipusam Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Negeri Sembilan, Perak, Pulau Pinang & Selangor sahaja
4 Mar (Ahad) Hari ulang tahun pertabalan Sultan Terengganu Terengganu sahaja
6 Apr (Jumaat) Good Friday Sabah dan Sarawak sahaja
15 Apr (Ahad) Perisytiharan Melaka Bandar Bersejarah Melaka sahaja
19 Apr (Khamis) Hari Keputeraan Sultan  Perak Perak sahaja
1 Mei (Selasa) Hari Pekerja Seluruh Malaysia
5 Mei (Sabtu) Vesak Day Seluruh Malaysia
7 Mei (Isnin) Hari Hol Pahang Pahang sahaja
17 Mei (Khamis) Hari Keputeraan Raja Perlis Perlis sahaja
30 Mei (Rabu) Harvest Festival Sabah & Labuan sahaja
31 Mei (Khamis) Harvest Festival Sabah & Labuan sahaja
1 Jun (Jumaat) Hari Gawai Sarawak sahaja
2 Jun (Sat) Hari Gawai Sarawak sahaja
2 Jun (Sat) Hari Keputeraan Yang Dipertuan Agong National
17 Jun (Sun) Israk & Mikraj Kedah, Negeri Sembilan & Perlis sahaja
7 Jul (Sat) Georgetown World Heritage City Day Penang sahaja
14 Jul (Sat) Penang Governor's Birthday Penang sahaja
20 Jul (Fri) Hari Keputeraan Sultan  Terengganu Terengganu sahaja
21 Jul (Sat) Awal Ramadan * Johor, Kedah & Malacca sahaja
6 Ogos (Mon) Nuzul Al-Quran Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Penang, Selangor & Terengganu sahaja
19 Ogos (Sun) Hari Raya Puasa * National
20 Ogos (Mon) Hari Raya Puasa * National
31 Ogos (Fri) National Day National
8 Sep (Sat) Sarawak Governor's Birthday Sarawak sahaja
16 Sep (Sun) Malaysia Day National
6 Okt (Sat) Sabah Governor's Birthday Sabah sahaja
13  Okt (Sat) Malacca Governor's Birthday Malacca sahaja
24 Okt (Wed) Hari Keputeraan Sultan Pahang Pahang sahaja
26  Okt (Fri) Hari Raya Haji * National
27  Okt (Sat) Hari Raya Haji (2nd Day) * Kedah, Kelantan, Perlis & Terengganu sahaja
11 Nov (Sun) Hari Keputeraan Sultan Kelantan Kelantan sahaja
12 Nov (Mon) Hari Keputeraan Sultan Kelantan Kelantan sahaja
13 Nov (Tue) Deepavali National
15 Nov (Thu) Awal Muharram (Maal Hijrah) National
22 Nov (Thu) Sultan of Johor's Birthday Johor sahaja
11 Dis (Tue) Hari Keputeraan Sultan  Selangor Selangor sahaja
20 Dis (Thu) Hari Hol Almarhum Sultan Johor Johor sahaja
25 Dis (Tue)
Hari Krismas
National
* Tertakluk kepada perubahan

Monday, November 14, 2011

Pasaraya-pasaraya di Keningau (Bahagian 1 bei....)

Sementara menunggu untuk daftar Kursus Pengoptimum Penggunaan dan Pengintergrasian Sumber Pendidikan Berasaskan TMK dalam P&P ke Arah Pembestarian Sekolah untuk  Penyelaras Bestasi(GPB) dan Guru Perpustakan dan Media (GPM) yang namanya sikit punya panjang ni... baik TcRaiN buat satu pos tentang pasaraya-pasaraya yang ada di Keningau ni...

Di Keningau ni pasaraya kegemaran kalau ingin membeli barang-barang dapur dan keperluan harian,ialah Milimewa 2. Kerana tempat letak kereta dijamin ada. Letak depan-depan pintu kedai pun selalu dapat. Tidak payah tawaf 2 / 3 kali untuk dapat parking. 

Lagipun TcRaiN ada 'member card' Milimewa... kumpul mata dan boleh tebus dengan hadiah. Dari segi harga, hmmm.... agak mahal sikit berbanding pasaraya-pasaraya besar lain di Keningau ni. Tapi sejak akhir-akhir ni nampak macam makin murah sikit... Ada harga ahli... TcRaiN pernah beli biskut Chipsmore dengan harga RM2.90 di Milimewa ni... 

'Que' pula sangat pendek... cepat saja kita dilayan oleh 'cashier'. Ruang beli belahnya luas dan santai... tidak berserabut...! Tenang dan damai masa membeli belah. Tidak berlanggar-langgar dengan orang... Tiada tangga yang menghalang laluan macam di saaanaa  tu... Sesuai untuk orang-orang yang sibuk, banyak urusan dan mahu cepat.

Kalau mahu cari pakaian budak, di Milimewa ni pun sesuai. Banyak pilihan... yang rekabentuknya cantik lagi... Harganya pun OK lah... Yang penting kita dapat apa yang kita cari... Tapi kalau pakaian raya macam baju kurung tu... ishhh... di Milimewa ni tidak pula menepati zaman... (betul bah...)

Kalau shopping baju kurung, baju Melayu, tudung... tempat yang sesuai ialah Fitrah Trading yang bloknya sebaris dengan kedai Buku Foong Goon Wo tu... dekat dengan Rakyat Superstore tu. Paling banyak pilihan... Dari kanak-kanak sampai yang dewasa.

Kalau cari kasut di Milimewa ni pun susah sikit... kebanyakannya stok lama... yang itu... itu... jer... Huh... 

Tempat yang sesuai cari kasut wanita bagi TcrAiN ialah di Servay...
Kasut-kasut di sini betul-betul ngam dengan citarasa TcRaiN (orang lain tidak tau pula). Kasut di sini tumitnya rendah sangat... cantik... selesa dipakai. Kalau lah banyak duit... mau saja TcRaiN borong kesemuanya... he he he... (membazir amalan syaitan). Tapikan... satu hal juga di Servay ni... jalannya macet kata orang Indon... Selalu tak ada parking..!

Kalau kasut sekolah yang paling banyak range ialah di Southern Shoes..., sebaris dengan Riza Bistro. Kedai Nyonya tu... sejak kecik-kecik lagi TcRaiN beli kasut sekolah di situ...

Bahagian alat tulis pula... kat Milimewa... adumakkkk tak lengkap lah... Cari tu tak ada... cari ni tak ada... Bukan lah tak ada sangat... tapi sangat terhad pilihannya... dan mahal... Tapi kalau dekat Rakyat Superstore yang kuning tu... lengkap alat tulisnya.

Pensil mekanikal punya lead... macam-macam saiz ada... Pen khat pun banyak di sini. Macam-macam saiz lagi. Di sana Evergreen pun ada... tapi... sana mahal sikit lorr... yang di Rakyat Superstore ni murah...! Besssstttt....! Kalau ruang letak keretanya luas... sini saja TcRaiN akan mau membeli belah.. Tu lah.. masalah kurang parking saja...

Bah... nanti ja TcRaiN sambung ya... mo kurusus bah... Err... gambar-gambar ni pun pinjam dari Google Image saja... Tiada masa TcrAiN mo keluar pi menggambar... TcRaiN tengah duduk di lobi Hotel Perkasa ni... nda sempat mo pi menggambar bah! Bah hiri no kio!


Tuesday, October 18, 2011

Meh baca Laporan Pertubuhan Tandas Sedunia tentang tandas-tandas di Asia!!!

Ambik kau... tandas pandai naik motor lagi...

Haa... Pertubuhan Tandas Sedunia???
Ya lah... Napa... ingat pertubuhan ni tak wujud ka? Singkatan bagi pertubuhan ini ialah WTO. WTO ini sesungguhnya wujud... dan... WTO ada membuat kajian tentang tahap kebersihan tandas-tandas di Asia.

Cuba teka... tandas negara manakah yang didapati paling kotor di Asia.... nantilah biii...suk saya bagi tau...! Nge he he...


Kalau tidak sabar juga mau tau... biarlah TcrAin bagi tau... Jawapannya ialah JAKARTA! Fuhhh....! nasib baik bukan di Malaysia... atau mungkin WTO belum sempat jelajah habis Malaysia kot... Errr.... tidaklah... tandas-tandas di Malaysia ni semua bersih lah... kan... kerana orang-orang Malaysia kan prihatin..., budi bahasa budaya kitalah katakan...

Ok apa yang berlaku dengan tandas-tandas di Jakarta tu... Napa dia dikatakan paling kotor? Jawapannya ialah kerana... terdapat sekurang-kurangnya 80 juta kuman berbahaya ditemui dalam satu tandas di Jakarta.

Errr,.. jangan lupa... sama-samalah kita menyambut HARI TANDAS SEDUNIA yang akan diadakan pada 19 November ini... Sekian, majulah tandas demi kesihatan.

Thursday, September 29, 2011

Ha ha... sekarang siapa yang dapat surprise!

Tengok je lah bidio ni... Nyesal pun tak guna dah... Ada pengajaran ni...!
video
Pengajaran yang paling besar... jangan peluk-peluk, kiss-kiss... dengan lelaki atau perempuan yang bukan muhrim... Sentuh kulit pun JANGAN! Budaya orang barat memang langsung tak boleh pakai!!

Sekian.

Friday, September 23, 2011

Tajuk-Tajuk Ramalan Prinsip Perakaunan SPM 2011

Ekhem... Assalamualaikum. Bismillahirrahmannirrahim... Ya Allah, janganlah Engkau sesatkan hati kami setelah Engkau beri kami petunjuk. Berikanlah kami rahmat-Mu, sesungguhnya Engkau maha pemberi. Amin.

Berdasarkan analisis soalan-soalan SPM tahun-tahun lalu (sejak tahun 2004), tajuk-tajuk yang menjadi pilihan atau 'ramalan' ialah tajuk-tajuk berikut:

Untuk soalan 1... mungkin...
1. Sebahagian perekodan urus niaga ke dalam mana-mana jenis Buku Catatan Pertama / Buku Tunai.
2. Sistem Catatan Berg.
3. Penyata Belanjawan Tunai. (Mungkin minta kira lebihan ker... atau peratus varian ker... atau baki akhir berdasarkan maklumat yang diberi)
4. Analisis nisbah... yang ni dah lama tak keluar... tetapi dah ada dalam kertas 3 kan. Jadi kalau nak keluar juga balik... mungkin dalam soalan 1 ni lah.. (Haahhh... sebenarnya kesnya sama macam Penyata Belanjawan Tunai juga)
5. Pelarasan - mungkin Peruntukan Hutang Ragu lah... yang ada pertambahan atau pengurangan dari tahun ke tahun. 
6. Atau mungkin juga pelarasan lain (belanja terakru, hasil terakru, belanja terdahulu dan belanja terakru. Mungkin soalan minta buat akaun dia atau kira nilai yang akan dihantar ke Akaun Untung Rugi)
7. Syarikat Berhad - Bahagian pengiraan dividen. Saham keutamaan yang ada peratus dividen, pas tu ada dividen interim dan dividen akhir.
8. Rekod tak lengkap - cari untung perniagaan mengikut kaedah perbandingan.

Soalan 2... 
1. besar kemungkinan, Penyata Pendapatan termasuk Penyata Pengasingan Untung Rugi dan Kunci Kira-kira untuk perkongsian. Ada sedikit pelarasan di situ.

atau....

2. Akaun-akaun Kawalan, Akaun Yuran, Akaun / Penyata Perdagangan Persatuan, Akaun / Penyata Pendapatan dan Perbelanjaan serta Kunci Kira-kira untuk Kelab dan Persatuan.

Soalan 3...
Mungkin Penyata Penyesuaian Bank... Selalunya soalan bagi Buku Tunai dan Penyata Bank untuk diselaraskan, tapi kali ini... mungkin dalam bentuk senarai urus niaga sahaja. Bentuk soalan gini rumit sikitlah... kena kreatif dan kritis.

Soalan 4 - Soalan 6  (yang kena pilih dua soalan je tu...)

Mungkin Akaun Pengeluaran... Kali ini dilanjutkan hingga ke Akaun Perdagangan... atau mungkin sampai ke Akaun Untung Rugi. (Boleh jadi juga diminta jawab dalam bentuk penyata...)

Tajuk-tajuk penyediaan Akaun-akaun untuk PELARASAN Belanja dan Hasil... termasuk Peruntukan Hutang Ragu. Dilanjutkan hingga ke Akaun / Penyata Untung Rugi hinggan ke Kunci Kira-kira. Rasanya, soalan yang memerlukan calon memberi perhatian kepada tempoh perakaunan dan garis masa. Perlu kreatif dan kritis!

Soalan menyediakan semula Kunci Kira-kira  setelah mengambil kira beberapa urus niaga baru. Penyediaan jadual persamaan perakaunan digunakan sebagai jalan kira. Mungkin jadual persamaan perakaunan turut diberi markah. Atau... mungkin Kunci Kira-kira baru sahaja yang dapat markah.

Syarikat Berhad - Bahagian catatan jurnal terbitan saham... dilanjutkan ke pengeposan ke lejar. Mungkin juga pengiraan dividen masuk dalam soalan ini.

Pembetulan kesilapan... pun lama tak keluar. Kalau nak keluar tahun ni, mungkin diberi imbangan duga dan senarai kesilapan. Soalannya, buat catatan jurnal untuk membaiki kesilapan, poskan ke lejar, buat semula imbangan duga baru setelah kesilapan dibetulkan.

Wallahu'alam... sebenarnya TcRaiN tersangatlah tidak tahu apakah soalan yang akan keluar dalam SPM 2011 ni... Kalaulah TcRaiN tau.... kan senang... Student TcRaiN fokus pada tajuk tu jer... Ini cuma gerak hati seorang guru. Belum tentu benar. Jadi gunalah akal masing-masing untuk lakukan yang terbaik. Spot tajuk OK tapi spot soalan... sangat TIDAK OK! Banyakkan berdoa... Hanya DIA berhak menentukan. Good Luck!


Monday, September 12, 2011

Permataku oleh Salma - Lagu dan Lirik

video

Lirik lagu Permataku (Tajuk asal :Aku Permata) – Salma Mentor 5 

Terdampar jauh dihempas badai kuhanyut 
Hati merintih terkunci mulut membisu 
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya 
Liku ranjau kutempuh dalam mencari jawapan 

Di sudut kecil hatiku sering berkata 
Apa yg terjadi ada hikmah sebaliknya 
Kuberanikan diri menongkah arus yang deras 
Demi hari esok ku relakan 

Walau tiada tangan menghulur 
Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula 
Tuhan, hanya engkau mengerti 
Perjalanan hidup seorang insan 
Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada 
Terjawab sudah segalanya 

Aku hanya ingin merasa 
Kemanisan hidup di dunia yang kudambakan
Tuhan hanya engkau mengerti 
Perjalanan hidup seorang insan 
Walau tiada tangan menghulur 
Kan ku tetap berdiri teguh
Ku bangkit semula 
Hanya titipkanlah doa 
Agar permataku terus bersinar 
Agar permataku terus bersinar

Saturday, September 10, 2011

JADUAL WAKTU UPSR 2011

 UPSR TINGGAL LAGI 3 HARI 
JADUAL WAKTU UPSR 2011 FORMAT PDF ADA KAT SINI

Tapi... macam traffic jammed lah pula laman webnya tu... tak apa... TcRaiN tolong taipkan jadual tu kat sini... sebab subjek UPSR ni bukannya banyak pun... Ni haa...

Tarikh / HariMasa / Mata pelajaran
13 September 2011
Selasa
8.15 pagi - 9.05 pagi : Bahasa Melayu (Pemahaman)
9.45 pagi - 11.00 pagi : Bahasa Melayu (Penulisan)
11.45 pagi - 12.25 tghari : Matematik (Kertas 2)
14 September 2011
Rabu
8.15 pagi - 9.15 pagi : Matematik (Kertas 1)
9.55 pagi - 10.45 pagi  : Bahasa Cina (Pemahaman)

11.45 pagi - 1.00 tghari : Bahasa Cina (Penulisan)
15 September 2011
Khamis
8.15 pagi - 9.30 pagi : Sains
10.15 pagi - 11.05 pagi : Bahasa Inggeris (Kertas 1)

11.45 pagi - 1.00 tghari : Bahasa Inggeris (Kertas 2)


2.30 petang - 4.00 petang :
Ujian Aptitud Tahun Enam

Banyak baca doa ini ya adik-adik...
Untuk para ibu bapa pun... elok kalau kita bangun tengah-tengah malam buat solat sunat Tahajjud dan Solat Sunat Hajat untuk mendoakan kejayaan anak-anak kita... Semoga Allah permudahkan... Amin

Wednesday, September 7, 2011

Doa Menghadapi Peperiksaan. Mohon IZIN dari Allah, semoga berjaya!

Hari ini dah 7 September 2011. UPSR akan bermula 12 September ini, PMR 3 Oktober, SPM 14 Disember... Boleh dikatakan sudah sampai saat-saat akhir lah sekarang ini. TcRaiN berharap sangat agar pelajar-pelajar dapat meningkatkan keazaman untuk cemerlang dalam peperiksaan ini. Tiada masa lagi untuk bermalas-malasan... Mantapkan persediaan...YAKIN BOLEH!!! 
 
Seperti yang TcRaiN sering katakan kepada pelajar-pelajar, apa jua yang kita inginkan tidak akan tercapai jika Allah tidak mengizinkannya, sebaliknya, dengan izin Allah, segala-galanya TIDAK MUSTAHIL untuk berlaku. Oleh itu adalah amat penting bagi kita semua untuk mengiringi usaha kita dengan berdoa memohon keizinanNya.

Di sini ada beberapa doa yang boleh diamalkan oleh para pelajar...
1. Perkara paling asas.... setiap kerja yang kita lakukan hendaklah dimulakan dengan kalimah "Bismillah"
بسم الله الر حمن الر حيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
2. Doa Penerang Hati dibaca setiap kali sebelum memulakan pembelajaran dan sebelum membaca soalan peperiksaan
Doa penerang hati
أَللهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَانْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَائِنِ
رَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
Ya Allah bukakanlah hikmahMu, dan turunkanlah rahmat dari khazanahMu
kepada kami, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Doa mudahkan hafalan
 آللهُمَّ ارْزُقْنَا يَا رَبِّ فَهْمَ النَّبِيْيِنَ وَحِفْظَ آلْمُرْسَلِيْنَ
وَإِلْهَامَ آلْمَلائِكَةَ آلْمُقًرَّبِيْنَ فِى عَافِيَةِ يَااَرْحَنَ آلرٌّاحِمِينِ
Ya Allah, kurniakanlah kami kefahaman para Nabi dan hafazan para Rasul
dan ilham dari para Malaikat yang menghampiri denganMu
kurniakanlah kesihatan wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

3. Doa selepas habis mengulangkaji pelajaran

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.
Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”

4. Doa tatkala kita terlupa apa yang telah kita pelajari. Tarik nafas dalam-dalam... tenangkan fikiran berselawatlah ke atas Nabi dan bacalah doa ini....
Doa apabila terlupa
سُبْحَانَ مَنْ لا يَنَامُ وَلايَسْهُو آللهُمَّ ذِكِّرْنِى مَانَسِيْتُ
Maha Suci Tuhan yang tidak pernah Tidur dan tidak lupa,
Ya Allah peringatkanlah aku apa yang aku lupa.
5. Doa ketika buntu sewaktu menjawab soalan peperiksaan, hendaklah bertenang dan bacalah doa ini...
Doa minta tambah ilmu
آللهُمَّ انْفَعْنِى بِمَا عَلَّمْتَنِى , وَعَلِّمْنِى مَايَنْفَعُنِى
وَارْزُقْنِى عِلْمًا يَنْفَعُنِى وَزِدْنِى عِلْمًا
Ya Allah , jadikan daku berguna untuk masyarakat dengan ilmu
yang engkau kurniakan kepadaku,
Dan kurniakanlah daku pengetahuan yang berguna untuk diriku
serta tambahilah daku ilmu pengetahuan

6. Doa untuk memohon petunjuk... manalah tahu Allah nak gerakkan hati kita mempelajari topik yang penting dalam peperiksaan tahun ini... sebab sekarang ni semua soalan UPSR, PMR, SPM dan STPM dan siap dicetak... cuma kita tak nampak jer... topik yang disoal... apa kata kita mohon petunjuk agar hati kita digerakkan untuk membaca dan mempelajari topik yang bakal keluar dalam peperiksaan tu...
Doa memohon petunjuk

رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا
مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk
dan berikanlah rahmatMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi
Ingatlah... apa jua yang kita inginkan tidak akan tercapai jika Allah tidak mengizinkannya, sebaliknya, dengan izin Allah, segala-galanya TIDAK MUSTAHIL untuk berlaku.

Sebenarnya... 
KECEMERLANGAN ADALAH KETAATAN KEPADA:
ALLAH
IBU BAPA
dan
GURU

Tuesday, August 30, 2011

Salam Aidil Fitri dan Salam Kemerdekaan 2011 (didedikasikan kepada semua pengikut Single Dot dan Rakan FB))

Tunggu kejap yer... kad raya loading dulu... 





Salam Raya Aidil Fitri Dan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-54 buat seluruh rakyat Malaysia. Kiranya ada salah silap ku, maaf zahir dan batin ikhlas dari hati dari TcRaiN sekeluarga. Assalamualaikum...

Wednesday, August 24, 2011

Ditipu Hidup-hidup Oleh Penjual Online

Assalamualaikum... Hari ni nak share cerita tentang TcRaiN kena tipu sewaktu membuat pembelian di internet. Duit dah di bayar tapi barangnya tak sampai-sampai. Tujuan TcRaiN share cerita ini ialah supaya kita semua dapat pengajaran dan TcRaiN berdoa semoga orang yang menipu tu cepat-cepatlah sedar, minta maaf dan bertaubat. Tak elok makan duit haram hasil daripada tipu orang. Kiamat bukannya lama lagi. Buat apa nak pandang sangat pada dunia ni...

Butir-butir si penipu itu ialah seperti berikut:

Seperti yang u all boleh tengok facebook dia sudah senyap sunyi. TcRaiN percaya bukan hanya duit TcraiN yang dah disonglapnya. Pasti ramai lagi.

Nama orang yang TcRaiN bayar wang tu ialah SANTY IRDAWATY
Nombor Akaun bank CIMB dia ialah 10020101707524

Ikuti lagi butir perbualan kami dalam Facebook
dia buat derkkkk.... jerr... jadi apa lagi... maka tercetuslah post ini..

Jadi hati-hatilah ya... lebih-lebih lagi kalau harga barang yang ditawarkan tu tersangatlah murah daripada yang sepatutnya. Pasti ada udang disebalik batu... So apa nak buat dengan dia ni?

Friday, August 19, 2011

Award Sempena Ulang Tahun Ke-2 Blog EWWK. Terima Kasih!

Terima Kasih kepada ETUZA kerana sudi menyenaraikan TcRaiN sebagai salah seorang penerima award ini. TcRAiN rasa bertuah dan bangga. Untuk Geng Blogger yang lain, jangan lupa berkunjung ke Blog Etuza Warna-warna Kehidupan

Wednesday, August 17, 2011

Bahan Kerja Kursus Prinsip Perakaunan Tingkatan 4 Zircon 2011 (Sahaja)

Salam 17 Ramadhan. Dah seminggu lepas soalan kerja kursus dikeluarkan. Setakat ini anak-anak murid 4 Zircon SM SFX telah menyiapkan bahagian pengenalan dan profil perniagaan. Manakala bahagian Perancangan Urusniaga sedang dalam proses menyiapkan. Untuk makluman 4 Zircon SMSFX, Keningau, alamat-alamat e mel berikut tidak berfungsi, oleh itu e-mel bahan tidak berjaya dihantar:
1. calvindean95@yahoo.com (Calvin)
2. lovely_cutiezz@gmail.com (Nurul Natasyah)
3. soulme.anne95@yhoo.com (Marry Anne)
4. yumiko_bing@yahoo.com / kiwi_tora@yahoo.com (Yvonne Yap)
5. alicia_niesa@yahoo.com (Harnisah)


Sila berikan alamat e-mel yang betul dan masih aktif. Tq

Monday, August 15, 2011

Kuasa Warna Semulajadi Makanan... Setiap warna makanan ada khasiat tertentu!

UNGU
Makanan yang berwarna ungu dapat mencegah perkembangan sel abnormal dan kerosakan DNA serta melambatkan proses penuaan

MERAH
Makanan yang berwarna merah dapat meningkatkan peredaran darah di jantung, menguatkan fungsi mata, membantu mengurangkan pembentukan sel abnormal.

JINGGA
Makanan yang berwarna jingga, memberi khasiat kepada mata, kulit dan kesihatan vaskular. Menggalakkan kemasukan oksigen ke otak, menghasilkan kesan menyegarkan dan merangsang aktiviti mental.
KUNING
Makanan berwarna kuning mencegah kemerosotan penglihatan, melindungi kulit daripada kerosakan Ultra Ungu (UV)

HIJAU
Makanan berwarna hijau dapat membersihkan darah, mengaktifkan enzim detoksifikasi di hati dan salur gastrousus

PUTIH
Makanan berwarna putih mengkoordinasi aktiviti sel imun, mengelakkan fungsi kardiovaskular, membantu mengurangkan keradangan tisu, mengurangkan alergi dan jangkitan virus.

BIRU
Makanan berwarna biru, membantu mencegah perkembangan sel abnornal, melindungi daripada kesan berbahaya sinar UV

Sumber : Elken

Friday, August 12, 2011

Kuih-kuih Tradisional dengan nama-nama julukannya...

Kuih Paling Kaki Botol = Kuih Jeneral Mabuk

Kuih Paling Gengster = Kuih Lompat Tikam

Kuih Paling Seksi = Puteri Mandi
Kuih Paling Jijik = Tahi Itik
Kuih Kununnya Paling Cute = Cek Mek Molek
Kuih Paling Awet Muda = Kuih Seri Muka
Kuih Paling Alim = Kuih Ketayap
Kuih penyakit Lelaki Kronik = Batang Buruk


Kuih Suka Pukul = Kuih Lompang


Kuih yang Tinggal di Zoo = Badak Berendam


Kuih yang Bangun Sendiri = Kuih Bangkit


Kuih yang tak mandi = Kuih Bau..lu


Kuih Paling Bertuah = Kuih Makmur
Kuih Paling Lambat @ Lidut = Kuih Siput
He he... Jangan marah ya. Sebenarnya post ini bukanlah idea TcRaIN yang asal. Tapi ada juga yang TcRaiN ubah suailah... TcRaiN ternampak dekat FB. Ada banyak kuih tradisional yang TcRaiN belum pernah dengar pun. Nama pun pelik-pelik saja... Pasti ada kisah di sebalik nama-nama kuih tu kan...? Tu yang tergerak hati nak tau macam mana rupanya. Semoga terhibur...

Tuesday, August 9, 2011

Siapa kata wanita lebih ramai daripada lelaki? Cuba bagi bukti?

Huh... siapa kata wanita lebih ramai daripada lelaki? Sebenarnya, di Malaysia, itu semua mitos semata-mata...! Kepercayaan yang direka-reka. TcrAiN masih ingat lagi, Banci Penduduk tahun 2005 melaporkan yang sebaliknya. 

Kemudian...

Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 juga melaporkan bahawa nisbah lelaki kepada wanita di Malaysia ialah 106:100.

Tengok inilah...
Berita Harian 30 Julai 2011... Apa? Tak percaya?
Mengikut negeri pula, bagi setiap seratus wanita, Pahang dilaporkan mempunyai paling ramai lelaki (113), diikuti Johor (112), Negeri Sembilan (107), Labuan (107) dan Sarawak (106), manakala bilangan lelaki kurang daripada perempuan untuk Putrajaya (89) dan Perlis (97).

Jadi apa lagi wanita... jangan terburu-buru pilih lelaki... anda masih mempunyai banyak pilihan!

Thursday, August 4, 2011

Bahaya Makanan Bukan Organik

Sering saja orang berkata, orang dulu-dulu lebih panjang umurnya. Jarang-jarang sakit. Orang sekarang pula makin pendek umurnya dan macam-macam pula penyakit baru yang timbul... Salah satu faktor penyebab keadaan ini ialah makanan. Dulu-dulu mana ada makanan segera... makanan segar adalah. Dulu-dulu kalau orang tanam sayur, tak payah bubuh baja itu, baja ini, racun itu dan racun ini... semuanya terkawal secara semula jadi. Meh sini TcRaiN nak kongsikan maklumat tentang makanan bukan organik. 

Kajian atas penghasilan makanan bukan organik yang telah dijalankan oleh Program Data Racun serangga Amerika Syarikat ke atas sampel makanan tertentu mendapati bahawa...

Lobak Merah
Terdapat 32 jenis racun perosak termasuk 7 karsinogen (dikenalpasti), 19 pengganggu hormon (disyaki) dan 5 neurotoksin. 70% daripada sampel mengandungi sekurang-kurangnya 1 jenis racun perosak.

Kubis Kerinting
Mengadungi 49 sisa racun perosak termasuk 7 karsinogen, 24 pengganggu hormon dan 10 neurotoksin. 60% daripada sampel mengandungi sekurang-kurangnya 1 jenis racun perosak.


Tomato
Mengandungi 34 jenis sisa perosak termasuk 2 karsinogen, 15 penganggu hormon dan 7 neurotoksin

Brokoli
Terdapat 40 jenis sisa racun perosak, termasuk 5 karsinogen, 19 penganggu hormon dan 9 neurotoksin. 72% sampel yang diuji mengandungi sekurang-kurangnya 1 jenis racun perosak.
Bayam
Terkenal sebagai sayuran yang paling sinonim dengan racun perosak yang kuat. Terdapat 36 jenis racun perosak pada 86% sampel bayam yang diuji. Antara racun kuat yang sering digunakan ialah permetrin dan DDT.
Strawberi
Dijumpai 36 jenis racun perosak pada strawberi pada 90% strawberi yang diuji. Warna merah menyala adalah disebabkan racun kulat captan, yang mungkin merupakan karsinogen.

Raspberi
39 racun perosak dijumpai pada 59% daripada raspberi yang diuji. Mungkin mengandungi sisa captan, iprodione dan karbaril, yang disyaki menjadi pengganggu endokrin.

Epal
36 racun perosak digunakan dalam penanaman. 91% daripada epal yang diuji telah dicemari. Mungkin mengandungi chlorpyrifos (organofosfat) yang merupakan neurotoksin kuat. Mengupas sebiji epal tidak dapat menyingkirkan sisa kimia sepenuhnya.

Beri Biru
48 jenis sisa racun perosak dijumpai termasuk 7 karsinogen yang dikenalpasti atau berkemungkinan, 22 pengganggu hormon yang disyaki dan 12 neurotoksin. 34% daripada sampel yang diuji mengandungi sekurang-kurangnya 1 racun perosak.

Hmmm... fikir-fikirlah sendiri yer... Jangan ingat nak makanan yang nampak cantik saja. Tetapi ini bagi buah-buahan dan sayuran yang ditanam bukan secara organik. Yang ditanam dan diurus secara organik sangat berfaedah untuk tubuh badan manusia. Makanan sempurna, keluarga sempurna!

Maklumat ini dicedok daripada katalog ELKEN 26 Februari - 26 Julai 2011

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...