Kedai Maya - Wajib Klik

Saturday, May 16, 2009

Sempena Hari Guru Tribute untuk bekas cikgu-cikguku

"Guru Pembina Negara Bangsa"

Memang tepatlah tema Hari Guru 2009 ni... Kalau bukan kerana guru-guruku dahulu... aku bukanlah seorang guru seperti sekarang.

Ingin aku mengimbas semula kenangan bersama dengan semua bekas guru-guruku. Bilangan mereka terlalu ramai. Antara guru yang kuingat ialah:

ZAMAN SEKOLAH RENDAH (SK PENAGATAN LAUT)

1. Cikgu Md. Yusof Watty Sangkit... My own daddy... yang sejak kecil lagi telah memperkenalkan ABC dan 123 kepada kami adik beradik. Dia menulis ABC sampai Z pada sehelai kad manila lalu ditampal di dinding ruang tamu kami... Hmmm nostalgianya...

2. Cikgu Naisah (lupa binti apa). Cikgu ni adalah cikgu pertama yang kujumpa dalam kelas, sejak aku memasuki alam persekolahan. Masa tu aku baru berumur 5 tahun lebih. Masuk sekolah dah bulan 3. Sepatutnya masa untuk aku bersekolah masih sampai... tapi Daddy yang memasukkan aku ke sekolah kerana selalu saja merayau-rayau ke kawasan sekolah dan mengintip murid-murid sekolah belajar di kelas... Heee... kadang-kadang tu menyorok bawah kolong sekolah untuk mendengar cikgu-cikgu mengajar. Masih ku ingat lagi, pelajaran pertama Cikgu Naisah ialah menyuruh kami menulis huruf "a" banyak-banyak dalam buku latihan. Masa tu tanganku belum biasa memegang pensil... menggeletar tanganku. Tulisan huruf "a" ku kelihatan buruk... kerinting dan panjang-panjang ... ha ha... Saat Cikgu Naisah melawat kerjaku, aku takut... sebab tulisanku tidak seperti yang ditulisnya pada papan hitam. Tapi... sebaliknya Cikgu tak marah pun... malahan dia puji tulisan ku... dia kata "pandai... cantiknya tulisan... tulis lagi ya..." Terharu sungguh mendengar galakan itu.

3. Cikgu Galiwas Gampatod (dia dah pergi tak kembali lagi...huuuu....). Dia ni guru Matematikku. Dia mengajar ku tentang nombor-nombor dan operasi campur dan tolak. Kenangan yang tak boleh kulupakan bersama mendiang ialah... pada suatu hari... mendiang masuk kelas dengan dengan mata yang bengkak... Aku yang memang kategori budak nakal masa tu menjerit "Cikgu... saya tau kenapa mata cikgu bengkak... sebab cikgu menangis semalam kan....?" (Aduh....! kenapalah aku buat gitu kan... Ampun cikgu...) Mendiang pun datang menghampiri ku lalu mengetuk kepalaku dengan pen Kilometrico berwarna biru.... Aku pun berkata.."eleeehhhh tidak sakit pun...!" Mendiang malas nak layan aku lagi... "sudah buat kerja yang saya suruh ni... kalau tidak siap... saya report pada bapa awak". Sekarang aku faham... Cikgu tetap datang sekolah dan menjalankan tugas mengajar anak murid walaupun matanya bengkak. Cikgu sanggup mengetepikan soal wajahnya kerana betul-betul ikhlas dengan tugasnya sebagai guru. Pernah suatu ketika aku diserang migrain.... mata berair tidak henti-henti... mataku bengkak di pagi hari... sikit lagi tak nak datang sekolah... tapi bila ingat balik kisah ku ini... aku datang juga ke sekolah. Kucekalkan hati... dan berkata " Ini untuk Cikgu Galiwas. Kalau dia boleh... aku juga boleh!

3. Ustaz Hussin Jusoh. Dia orang Terengganu. Rambutnya "Kribo", ala ala David Arumugam. Memang fesyen zaman tu lah kot. Dia ni aku ingat kerana dialah yang mengajarkan aku tulisan jawi. Dia menjadikan aku pandai membaca tulisan jawi sejak darjah satu lagi. Kini giliran aku mengajarkan anak-anakku pula... Kalaulah bukan kerana Ustaz ni dulu... mampukah aku mengajarkan anak-anakku tulisan jawi??? Tengkiu Ustaz...

ZAMAN SEKOLAH MENENGAH
(SMK BINGKOR)


4. Cikgu Abdul Manaf Bin Saedih, guru sekolah menengah yang pertama masuk ke kelasku. Seorang guru BM. Dia memberitahu bahawa dia berasal dari Beaufort... lalu dia meminta seorang untuk mengeja perkataan "Beaufort". Setelah cikgu memanggil-manggil... dan tiada seorang pun yang tampil, lalu aku pun mengangkat tangan, keluar ke depan dan menulis "b o p o t" di papan hijau... heeeee..... Bukan aku tak tau eja... sajer jer... nak suruh kawan-kawan sekelas jangan skema sangat. Seluruh kelas gelak... Cikgu pun gelak sama... Sejak itu... asal cikgu masuk kelas jer mesti aku kena!

5. Cikgu Rashidah Rashid. Asal dari Selangor kalau tak silap. Dia guru kelasku di tingkatan 1 dan 2. Ramai kata rupa kami sama. Cikgu pula selalu ajak datang rumah dia di flat guru. Kalau cikgu ada mesyuarat, dia mesti minta tolong aku dan seorang lagi untuk jaga anak dia yang dua orang tu... dua-duanya lelaki.

(SEKOLAH MENENGAH GUNSANAD PULAK... TINGKATAN 5 sampai HABIS STPM)

6. Cikgu Zulkefli Mohamed Bin Ahamed. Guru kelasku di Tingkatan 5 Cempaka yang amat prihatin dan lemah lembut orangnya. Ajar subjek Sains. Asal ujian atau peperiksaan jer mesti aku skor gila-gila... Pernah dapat 100%. Yang best tentang dia... tak pernah nampak dia marah. Rasa selamat setiap kali dia masuk kelas.

7. Cikgu Joanes Onson... Guru Sejarah yang "garang". Yang mengingatkan aku pada dia ialah... dia pernah menarik telingaku dari belakang. Semua ni kerana aku membuat bising dan bermain dalam kelas semasa ketiadaan guru... Sekarang Cikgu ni dah jadi Pengetua kat SMK Keningau 2. Heee...

8. Cikgu Zaleha Meran. Haaa... kehadiran cikgu ni paling membawa impak yang besar dalam sejarah hidupku. Dia berasal dari Negeri Sembilan. Dia merupakan guru Ekonomiku sewaktu di tingkatan 6. Orang kata Ekonomi ni killer subject... tapi bagi aku... OK jer...! Sebab Cikgu Zaleha bagi aku dapat menerangkan semua isi pelajaran dengan baik sekali... aku faham sangat setiap apa yang diajarnya. Mungkin sebab aku takut dengan subjek ini... dan tumpuan dalam kelas lebih. Perkara yang membuatku berterima kasih dengan Cikgu Zaleha ialah... dia telah membuka jalan tentang hala tuju masa depan ku. Cikgu kata, kalau nak jadi cikgu, jadilah cikgu Ekonomi... macam cikgu. Kalau tak dapat buat ijazah pendidikan, buat ijazah ekonomi dulu. Lepas tu ambil Diploma Pendidikan selama setahun. Baru boleh jadi cikgu. Kalau nak jadi cikgu, biar cikgu yang berijazah. Hmmm... mulut Cikgu Zaleha memang masin... Aku jadi betul-betul macam yang dia cakap denganku pada masa tu..... Terima kasih Cikgu.

Kudoakan kesejahteraan buat semua bekas-bekas guruku.... walau cikgu tersebut pernah mengajarkan sesuatu selama hanya sesaat pun. Kau tetap cikguku yang telah membentukku. Anda semua adalah inspirasiku.

Selamat Hari Guru Buat Semua Warga Pendidik di Seluruh Malaysia. Jadikan tema tahun ini bukan sekadar laungan semata-mata. Selamat mendidik!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...