Kedai Maya - Wajib Klik

Saturday, March 6, 2010

Sholat Dhuha Penghapus Dosa !!!

Dalam sebuah hadits, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda:
"Siapa saja yang dapat mengerjakan Shalat Dhuha dengan Istiqomah, maka akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan." ( HR. Tirmidzi )

Solat dhuha adalah sembahyang sunat 2 rakaat atau lebih. Maksimanya 12 rakaat.

Niat Solat Dhuha


Sahaja aku mengerjakan sembahyang sunat dhuha dua rakaat kerana Allah Ta'ala

Selesai solat, hendaklah baca tasbih ini sebanyak 10 kali.
"Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, tiada Tuhan yang lain melainkan Allah, Allah yang Maha Besar, tiada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah yang Maha Besar, pujian sebanyak bilangan ciptaan Allah dan selama kekalnya Kekuasaan Allah"


Doa :

"Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha, waktu dhuha-Mu, cahayanya cahayaMu, kerinduannya kerinduanMu, kekuatannya kekuatanMu, ya Allah sekiranya rezekiku ada di langit maka turunkannya jika ada di bumi keluarkannya. Jika cahaya jauh pendekatannya dan jika ada hampir maka permudahkannya dengan kebenaran dhuhaMu, cahayaMu, kekuatanMu dan kesucianMu, berikanlah kepada hamba-hambaMu yang soleh. Allah cucuri rahmat ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan atas keluarga dan para sahabatnya serta kesejahteraan. Dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam."

Untuk itu, sebelum kita melakukan aktiviti pada pagi hari, luangkanlah waktu sejenak untuk melaksanakannya walaupun hanya dua rakaat, agar dosa-dosa kita diampuni oleh Allah SWT.

Semoga Allah SWT memberi kita kekuatan untuk dapat melaksanakannya. Amin

1 comment:

puteri said...

Bestnye klu kita berkesempatan lkukannya.... :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...